tirsdag den 31. juli 2007

Slip tyrene loes!

Pamplona, som jeg passerede forleden, er kendt for at slippe tyrene løs i gaderne til stor morskab for byens borgere. Det viste sig også at være tilfældet i Puente la Reina. Uvidende sad jeg og hang på en cafe med en kold øl, da gaderne blev ryddet, og jerngitre foran alle facader blev kørt i stilling: For tyrene var løs, så det var bare med at komme i sikkerhed. Jeg gik først ned til arenaen, hvor byens unge mænd tirrede tyrene, mens de sprang råbende rundt om dyrene. Det var meget vildt og ophidsende, folk råbte og skreg, og et hornorkester truttede i ny og næ. Lad mig lige tilføje, at dette er en mere human form for tyrefægtning. Man forsøger ikke at dræbe dyret, det hele er en leg, men en meget farlig leg. På et tidspunkt forsøgte jeg at komme tilbage til mit hostel, men gaden var spærret, så jeg tilbragte et par timer med bedstefar italiano, der også går caminoen med sin ven, begge er de fra Sardinien. Sproglige forhindringer findes ikke. Jeg kommunikerede på et sikkert morsomt fransk/italiensk, da bedstefar ikke kunne et ord engelsk. Men vi havde det super hyggeligt og drak kold rødvin. Meget fornøjeligt, og hatten af for alle de ældre mennesker, der går turen uden besvær. Har jeg nævnt det hollandske ægtepar, der er gået hele vejen fra - Holland!
Er nu i Estella. Jeg gik kl. 06 i morges og har fundet fidusen ved den tidlige vandring: Temperaturen er behagelig, der dufter fantastisk af vådt græs og krydderurter, og man har det hele for sig selv. Det er saa smukt, at jeg i de timer glemmer mine fysiske smerter.

3 kommentarer:

Balasuak sagde ...

Min kære Sisse.

Når jeg ikke tænker på dine fysiske udfordringer, tænker jeg på, hvor dejligt det alligevel må være at vandre i det sydeuropæiske - især i de tidlige morgener, når alt vågner omkring dig. Så ser jeg for mig min lille tapre Sisse, der traver modigt afsted med rygsæk på ryggen i disse specielle, smukke og udanske landskaber.

Du kan også tro, Roar vandrer. Han går tre gange en halv time hver dag med sin lille gå-vogn (det var sådan en du skulle have haft...) ude på vejen. Han er en baby med en mission. Hvis vi voksne kunne nå det ambitions-niveau, babyer befinder sig på, kunne vi gennemføre pilgrimsturen på en dag. Det er utroligt at se et menneske blive til på den måde.

Vi har det ellers godt. Jeg begynder på speciale i morgen...

Mange mange knus og tanker fra din Mette

Roar sagde ...

Yo Sisse - du er sej! En masse pep fra din solidariske kammerat.

pilgrim sagde ...

Kaere Mette og Roar.
Tak for jeres support - det betyder meget! Maaske kan du moede mig i Santiago, Roar, for jeg er sikker paa, at du har fart paa vognen!
Stort knus til jer dejlige Volqartzener!